عیدانه با همبازی سابق علی دایی/ذوالرحمی: فقط یک سال عید را در کنار خانوادهام نبودم/آرزویم موفقیت تراکتور در سال جدید است
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۴۸۴۰
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بابک ذوالرحمی یکی از بازیکنان موفق فوتبال تبریز بود که با این تیم نتایج خوبی را هم کسب کرد. وی برای چند سال هم در تیم صبا باتری با علی دایی همبازی بود.
عیدانه آخرین روز نوروز سال 1401 به وی اختصاص دادیم.
فارس: اولین عیدی که گرفتید کی بود و از چه کسی گرفتید؟
ذوالرحمی: بچه که بودیم خیلی عیدی می گرفتیم و بیشتر از پدرم عیدی گرفتم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فارس: نوروز برای شما چه معنایی دارد و چه خاطراتی از نوروز دارید؟
ذوالرحمی: شروعی دوباره سال جدید و کنار گذاشتند کدورتها. قدیمها سه، چهار روز قبل سال تحویل میرفتیم شمال و تا بیستم شمال بودیم. خیلی آن روزها شیرین و خاطرهانگیز بودند.
فارس: خاطره نوروزی دارید که به ورزش مرتبط باشد؟
ذوالرحمی: سال ۸۲ با صبا قهرمان جام حذفی شدیم و به خاطر مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، پرویز خان اردو گذاشت تنها سالی بود که عید کنار خانواده نبودم، ولی کلی خوش گذشت.
فارس: عیدی می دهید؟ اولین کسی که عید را تبریک می گوید چه کسی است؟
ذوالرحمی: بچه که بودم عیدی می گرفتم و حالا هم عیدی می دهم. اولین کسی که بهم تبریک سال جدید را تبریک می گوید، نامزدم است.
فارس: چقدر طرفدار سنت های دیرینه دید و بازید و ایام نوروز هستید؟
ذوالرحمی: من کلا سعی میکنم از همه با خبر باشم و جویای احوال اطرافیانم هستم به نظرم نباید برای دید و بازدید منتظر عید بود.
فارس: برنامه هایتان برای عید غالبا چه میباشد؟
ذوالرحمی: سعی میکنم مسافرت برم ولی امسال به خاطر پدرم که کسالت داشت جای نرفتم.
فارس: در کار خانه تکانی و پیش از عید به خانم کمک می کنید؟
ذوالرحمی: فقط عید نه، من همیشه تو کار خونه کمک میکنم.
فارس: شما طرفدار برگزاری مسابقات فوتبال در عید هستید یا مخالف؟
ذوالرحمی: مخالف هستم و بهتر است بازیکنان فرصتی برای استراحت کوتاه و دید و بازدید داشته باشند.
فارس: عید 20 سال پیش کجا بودید؟ عید 10 سال پیش؟
ذوالرحمی: 20 سال پیش در آنتالیا بودم و 10 سال پیش عید در شمال کشور.
فارس: سال 1400 چطور سالی برای شما بود؟
ذوالرحمی: خدا رو شکر خوب بود غیر از کسالت پدرم.
تیم فوتبال تراکتور در سال 1378/ذوالرحمی ردیف ایستاده نفر دوم از راست
فارس: یک پیام نوروزی برای شهروندان و هواداران فوتبال تبریز می فرمایید؟
ذوالرحمی: نوروز باستانی بر همه ایرانیان پاک پندار، راست گفتار و نیک کردار خجسته باد و با آرزوی بردهای شیرین تراکتور در سال جدید
انتهای پیام/60017
منبع: فارس
کلیدواژه: تراکتور تراختور فارس تبریز تبریز تراکتورسازی صبا باطری سال جدید سال پیش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۴۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
«چهلم نوروز» مصادف با دهم اردیبهشتماه از جمله آیینهای وابسته به نوروز است. آیینی که در روزگار فعلی احتمالا نام آن به گوش کمتر کسی خورده است اما هنوز هم میتوان ردپایی از آن را در نقاط مرکزی ایران و شهرهایی مانند شیراز و کرمان دید.
به گزارش ایسنا، در ایرانِ باستان تحویل بهار مانند روزگار فعلی تنها با رسومِ پیش از این اتفاق شناخته نمیشد. نوروز یکی از مهمترین آیینها قلمداد میشد که ایرانیان برای پیش و پس از آن خود را آماده میکردند و کارها و مناسک خاصی انجام میدادند. بنابراین رسوم نوروزی مانند امروز تنها به جشنهایی مانند چهارشنبهسوری، خانهتکانی، سبز کردن دانهها، نوروزخوانی، جشن گلدان، تکمگردانی و... محدود نبود و تا مدتی بعد از نوروز هم ادامه داشت.
به همین علت است که برخی نوروز را نه یک روز و نه سیزده روز میدانند؛ به اعتقاد آنها نوروز یک بازه زمانی است. در این زمینه شبان میرشکرایی - مدیر اجرایی پرونده جهانی نوروز در یونسکو پیش از این به ایسنا، گفته بود: «از وقتی که این تحول طبیعی اتفاق میافتد، در نقاط گرمسیرتر به میانه زمستان میرسد و در نقاط سردسیر به میانه بهار. اشعاری هم داریم به این شرح که «اینک بیامده است به پنجاه روز پیش/جشن سده طلایه جشن نوروز روشنی»، یعنی جشن سده را طلایهدار نوروز و نوبهار دانستهاند. از آن طرف در حوزه فرهنگی شمال غرب ایران در منطقه آذربایجان تفسیری است که تا وقتی توت از درخت نیفتاده، نوروز است و زمان آن تا اواخر اردیبهشتماه است؛ یعنی یک بازه سهماهه برای نوروز داریم. هرکسی در این بازه سهماهه به سبک و سیاق، رنگ و آیین خودش نوروز را پاس میدارد و نمیتوانیم او را محدود به یک بازه زمانی کنیم.»
بر این اساس آداب و آیینهای مربوط به نوروز (بر اساس تعریف امروزی از این مناسبتِ ۱۳ روزه) در سه گروه پیشانوروزی، هنگام نوروز و پسانوروزی طبقهبندی میشود؛ موضوعی که بنابر آنچه گفته شد احتمالا در گذشتههای دور اینگونه نبوده است.
بختگشایی با توسل به ماهی دندانطلا!برای چله نوروز در شیراز دو جشن آب و گلهای محمدی و جشن بختگشایی برگزار میشد. جشن آب و گلهای محمدی که تا دوره قاجار تداوم داشت در باغ دلگشا به مدت یک هفته برگزار میشد.
جشن بختگشایی نیز در آرامگاه سعدی برپا میشد و آداب خاص خود را داشت. طبق این رسم، دخترانی که میخواستند بختشان باز شود و یا آرزو داشتند بچهدار شوند، باید تورهایی به رنگ سبز روی سر خود میانداختند و روی آن نُقل میگذاشتند و به شکلی که نقل از روی سرشان نیفتد از پلهها پایین میرفتند و مقابل حوضِ آرامگاه سرشان را خم میکردند تا نقل درون دهان ماهی دندان طلا بیفتد!
در این باور فرقی نمیکرد که اصلا ماهی دندانطلا وجود دارد یا نه و یا حتی اگر نمونهای نادر از آن پیدا شود، هدفگیری فرد باید چقدر دقیق باشد که نقل دقیقا در دهان ماهی بیفتد. احتمالا تنها موضوع مهم این بود که اجرای این رسم خیال دختران را راحت میکرد که آرزویشان برآورده میشود.
شیرازیها در کنار اجرای این مناسک یا نوعی آش به نام «دیگ جوش» میپختند و یا مشغول خوردن آش سبزی و کاهو میشدند.
جشنی برای درخواست سلامتیچهلم نوروز در کرمان آداب و آیینهای خاص خود را دارد که همچنان هم برخی به اجرای آن پایبند هستند. این آیینها در سال ۱۳۸۸ با عنوان «چهلم بهار» در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است. کرمانیها «آیین تندرستان» یا «تندرستون» را اصلیترین بخش جشن چهلم بهار میدانند که هدف آن درخواست سلامتی و تندرستی است و هنوز به شکل جدی در این منطقه از کرمان برگزار میشود.
این جشن در یکی از مهمترین مناطق کرمان به نام «شیوشگان» به معنای محل شیون و زاری برگزار میشود. دعا برای گشایش بخت، بریدن چادر عروس در این روز، آب چهل ریختن برای زنان حامله یا زائو، پختن و خوردن آش اوماج و نواختن موسیقی از جمله آیینهای این جشن است.
جشن تندرستان در کرمان جشن تندرستان در کرماندر کوه شاهخیرالله منطقه پاریز کرمان نیز زیارتگاهی وجود دارد که در این روز مردم آنجا کنار یکدیگر جمع میشوند. عشایر در این روز با ظرفهای شیر که از شب قبل دوشیدهاند در دامنه کوه مستقر میشوند و با آن آش شیر میپزند تا در میان مردم تقسیم کنند.
سایر افراد هم زیرانداز میاندازند، چای درست میکنند و شیرینیهایی که از دوران دید و بازدیدهای نوروز باقی مانده را به یکدیگر تعارف میکنند. پس از آن هرکس که خواستهای دارد راهی زیارتگاه میشود.
با این حال این روزها جشن «چهلم نوروز» مانند گذشته رونق ندارد و تنها در مناطقی محدود، افراد خود را پایبند به اجرای آن میدانند، موضوعی که باعث میشود این فرهنگ کهن بیش از پیش به دست فراموشی سپرده شود و احتمالا تا چند سال آینده تنها فقط نامی از آن در فهرست میراث ناملموس ملی باقی بماند.
کانال عصر ایران در تلگرام